Den styrkede pædagogiske læreplan
Vores pædagogiske læreplan fortæller dig om, hvilke værdier i vi arbejder med omkring børnene. Ved hjælp af praksiseksempler og refleksioner, får du et indblik i hvordan det er at være barn i Paddehatten
Det pædagogiske læringsmiljø
Rammen er en børnehavegruppe, hvor emnet er sprog hele dagen, hver dag. I en periode havde stuen et tema om SPROG, som en fast aktivitet på ugeplanen. Sprogkufferter blev lavet og taget i brug f.eks. med form og farver / forholdsord og bogstavkufferter. Tingene blev brugt som startskud til den daglige sproglige læring – nogle børn blev udfordret, andre motivret, mens andre igen blev usikre. Vigtigst var det at se hvor det enkelte barn var, for derefter at kunne understøtte det gennem samtale, læsning, sang og ikke mindst alle de daglige gøremål hvor sproget styrkes gennem dialoger processer, leg og relationer.
Ramme: De mindste fra to af børnehavegrupperne er på tur til Tarzanlegepladsen om formiddagen. Det er 4. gang at børnene er samlet i denne gruppe.
Da der er morgensamling med frugt, fortæller den voksne børnene at de skal på tur til Tarzanlegeplad-sen. Efterfølgende går børnene på toilettet og i garderoben. På vejen derhen går børnene 2 og 2 og nogle sammen med børn fra nabostuen. Der vælges 2 børn til at gå forrest, de ældste i denne gruppe. Den voksne snakker med de ældste børn om deres opgave mht. at gå forrest og hvad det indebærer. Undervejs stoppes der ved kantsten, hvor der bliver talt om at lytte og se efter køretøjer. Der bliver undervejs også talt om de ting børnene stiller spørgsmål til. F.eks. hvad er det for en blomst? Hvad betyder det skilt? mv. Fremme ved målet begiver alle børnene sig hen til legeredskaberne. Mange vil gerne prøve gyngerne og der aftales at skiftes. En af drengene L. kan ikke komme op på gyngen. En anden dreng N. siger: ”det kan jeg godt vise dig, det kan jeg godt” og han forklarer hvordan L. kan gøre med arme og ben for at komme på og komme i gang med at gynge. L vil gerne hjælpers. De to drenge er
fra hver sin gruppe. Børnene leger i forskellige grupper og efter ca. 30 – 40 minutter på legepladsen går turen hjem til Paddehatten igen.
En formiddag på en vuggestuegruppe med 6 børn. Den voksne går og tørrer borde af og fejer. 3 af de store piger sidder med benene inde under den grønne madras, som de trommer på imens de synger:
” vi er alle sammen vilde ellevilde for at spille…” Den voksne finder Ipaden frem for at de kan høre sangen imens den voksne gør oprydningen færdig. En anden voksen møder ind og der bliver fundet trommer og andre musikinstrumenter frem, der bliver herefter trommet spillet og sunget. Vi bliver stille og larmer. Der er fuld fokus hos børnene og de vil gerne spille mere og prøve tingene igen og igen. De prøver forskellige instrumenter og bytter indbyrdes. ”
Læringsmiljøer skal være inspirerende for læring, udfordre og gøre nysgerrig. Læringsmiljøer sætter ram-men for den gode leg. Sproget styrkes gennem leg og processer.
Den ramme den voksne sætter har betydning for den plads der skabes til læring. Rammen kan være styret og planlagt, men det giver også læring når den voksne sætter rammen for den spontane leg og læring, når børnene selv kommer på banen og den voksne griber, understøtter og udvider børnenes initiativer.
Et spontant opstået læringsmiljø gribes og udvikles af den voksne. Der er læringsmiljøer over hele dagen også i overgange. Den voksne skal skabe en forudsigelig ramme som giver mulighed for læring. Den voksne skal have blik for at se alt den læring der er i alt og over hele dagen. F.eks. læringsmiljøet i at gå tur to og to, men en del af det gode læringsmiljø er, når det er meningsfuldt for børnene. Det er processen og ikke kun målet, man lærer undervejs til målet.
Den voksne vælger aktiviteter ud fra børnenes nærmeste udviklingszone. Det foregår hele tiden og vi skal hele tiden justere ift. børnegruppen og konteksten. Dette kræver nærværende voksne som kan se hvad er er på spil.
FÆLLES REKFLEKSIONER TIL NÆRMESTE FREMTID:
EMU har lavet podcast om læringsmiljøer - hør dem. Er den voksne mere nærværende når man har gruppen for sig selv?
Forældre vil ofte gerne have, at vi dokumenterer aktiviteterne, det er et levn fra den gamle læreplanskultur, hvor det var de gamle læreplanstemaer der skulle dokumenteres. Hvordan får vi formidlet den nye kultur så det giver mening for alle?
Skulle vi have et fælles fokuspunkt i huset en måned?
F.eks. læringsmiljøer? Hvor vi dokumenterer over for forældre alle de daglige læringsmiljøer der foregår over hele dagen?
Når de voksne møder ind kl. 10 kræver det fleksibilitet og omtanke af den voksne, så det som allerede er i gang ikke forstyrres. De voksne skal være opmærksomme på, ikke at forstyrre hinandens nærvær – de voksne skal afstemme sig mod hinanden. Dette er et vigtigt opmærksomhedspunkt ved især nye samarbejdsrelationer der skal etableres.