Sprog

Sprog i Paddehatten

Arbejdet med sprog i Paddehatten

Vi har tre uddannede sprogpædagoger i Paddehatten. Disse samarbejder omkring det sproglige arbejde og inspirerer personalet til sprogaktiviteter med børnene. Den sprogansvarlige pædagog deltager også i netværksgruppe med andre institutioner i kommunen, hvor de holdes opdateret og giver hinanden inspiration.

Alle børn i Paddehatten skal sprogvurderes når de er 3 år. Efter behov bliver de igen når de er 5 år. Sprogvurderingen fortages af deres primærpædagog.

Vi samarbejder med Tværfaglig center for børn og unge (TCBU) og er i løbende kontakt med talepædagogen.

Sprogstrategi for Paddehatten

I Paddehatten arbejder vi kontinuerligt med børns sprogudvikling ud fra den grundtanke, at et bedre sprog giver et bedre børneliv. Kommunikation og sprog er centralt for at danne relationer og indgå i fællesskaber.  

Fokus er derfor på, at børn udvikler sprog i alle de sociale fællesskaber, de er en del af samt at børn er forskellige og lærer sprog forskelligt, men at alle børn har potentiale for at udvikle deres sprog. Her er bl.a. legen en øvebane for børnenes nonverbale og verbale kommunikation, ordforråd og sætningstilegnelse.  

Børns sprogudvikling forstærkes i relation med voksne, der kan varierer og udvikle sproget. Vi taler MED børnene, så gennem dialog, benævnelse af hverdagens handlinger, målrettede aktiviteter og sproglige læringsmiljøer opmuntres børnene til aktivt at bruge sproget. Sprogudvikling skal derfor tænkes ind i al pædagogisk planlægning, rutiner og praksis.  

Systematik i Paddehatten:  

Vuggestuen: Sprogtrappen bruges som redskab til at følge barnets sproglige udvikling.    

Haletudserne: Der laves sprogvurderinger, når barnet fylder 3 år. Der følges op, hvis der er bekymringer og tale-hørekonsulent ved TCBU kontaktes, samt der overleveres til stuepædagogen ved overgang til børnehave. Er barnet ikke fyldt 3 år ved overflytning til børnehave, er børnehaven ansvarlig for 3 års sprogvurderingen.  

Børnehaven: Stuepædagogen følger op efter et år, hvis 3 års sprogvurderingen gav anledning til bekymring. Alle børn, der kommer fra dagpleje, er tilflyttere eller andet sprogvurderes. Ligeledes sprogvurderes der altid, hvis bekymring opstår gennem børnehavetiden.  

Flersprogede børn: Stuepædagogen samarbejder med husets AKT pædagog samt flersprogskonsulent og pædagogisk vejleder fra TCBU.  

For huset generelt:  

Der er valgt en sprogansvarlig pædagog samt 2 sprogpædagoger, så huset repræsenteres fra både vuggestue og børnehave i et sprogteam. Der holdes møde hvert kvartal.  

Faglige forventninger til personalet i Paddehatten:  

  • At de er bekendte med sprogstrategien og arbejder derefter. 
  • At de er gode sproglige rollemodeller.  
  • At de møder barnet med positive forventninger mht. barnets læringspotentiale.  
  • At de hver især bidrager med kompetencer, viden og ideer til sprogstimulering.  
  • At de er villige til at deltage i kurser, læse litteratur og være bidragende og deltagende i sprogaktiviteter i dagligdagen.  
  • At de tænker sproglig udvikling ind i alle pædagogiske aktiviteter og den pædagogiske dagligdags rutiner/det upåagtede.  
  • At de har fokus på, at sprogudvikling sker i relation til andre.  

Metoder og materialer, der arbejdes med:  

Hit med lyden. Der er sprogkufferter i både vuggestue og børnehave. Sprogkuffert kan indeholde ting og sange med et bestemt forbogstav. Hit med lyden stimulere bl.a. læseindlæringen senere i livet.  

Sprogtrappen. 0- 3 år. Bruges til at identificere det enkelte barns eller børnegruppens nærmeste udviklingszone og efterfølgende målrette indsats og læringsmiljø derefter.  

Sangkufferter. I vuggestuen og ved Haletudserne bruges sangkuffert, hvor en bestemt ting repræsenterer en bestemt sang og derved skaber genkendelighed.   

Babytegn. Vuggestuen gør aktivt brug af babytegn for at understøtte den tidlige kommunikation og sproglige udvikling.   

Dialogisk læsning. Gennem dialogisk læsning lægges der op til spørgsmål, samtale og at lade fantasien flyve, når der læses højt. Bl.a. materialer fra Læseleg arbejder med dialogisk læsning kombineret med børns leg.   

Sprogpakken. Muligt kursus til alle fastansatte pædagoger. 

Digitale medier. Der bruges digitale medier til at understøtte den sproglige nysgerrighed, udvikling og læring gennem f.eks. apps på Ipad.